"Schron łona"
2010-01-04
"Zrodziliśmy się w ogrodach Edenu i chcemy tam powracać. Opis ogrodów Edenu w religiach monoteistycznych podobny jest do opisu Raju. Człowiek dąży do zaspokojenia podstawowych potrzeb jak bycie bezpiecznym i sytym. Ogrody Edenu to metaforyczne łono matki ziemi, z którego zostaliśmy wyrzuceni. Kokon lub jajko lub też łono to miejsca gdzie stworzenia dojrzewają poprzez metamorfozę aż osiągną swoją postać. Jednak na krótko przed opuszczeniem naszej kryjówki, już dojrzali, nie znamy żadnego lęku, a po przyjściu na świat tęsknimy za tym niewinnym miejscem. Prawie każdy z nas w dzieciństwie budował różne kryjówki z koca czy narzuty i dzielił ją ze swoimi przyjaciółmi co dawało nam poczucie intymności. Nie tylko ludzie tak postępują, kiedy obserwujemy zachowania małych zwierząt widzimy, że poszukują małych, ciemnych i zamkniętych przestrzeni, które służą im nie tylko do ochrony. Poszukiwanie takich miejsc to próba powrotu, ucieczki powrotem do łona matki. Kiedy jako dziecko uciekałem ze szkoły i chowałem się w małych jaskiniach czy krzakach nad brzegiem morza. Tam odkryłem, że izolując się od społeczeństwa mogę wyciszyć zmysły i odciąć się całkowicie od środowiska. To doświadczenie ma ogromny wpływ na moją sztukę i od samego początku mojej pracy jako artysty tworzę sztuczne przestrzenie i pomieszczenia, które odnoszą się do człowieczeństwa."
Noam Braslavsky
[b]Noam Braslavsky[/b] (ur. 1961 w Poriya/ Izrael) - artysta i kustosz, pracuje i mieszka w Berlinie.
W latach 80-tych i 90-tych zaistniał jako twórca wymyślnych/udziwnionych interaktywnych prac, które przedstawiał w ciemnych pomieszczeniach. Jedna z jego sławnych prac pt. [i]Schronienie[/i] z 1992r. została spalona podczas wystawy [i]Magic as as Existential Need[/i] w Tel Aviv'ie; tylko stalowa rama i betonowe elementy przetrwały ten akt sabotażu.
Prace Braslavsky'ego to pułapki zainspirowane architekturą sakralną i naturą. Artysta analizuje złożone mechanizmy, które wpływają i kontrolują ludzką psyche, upraszczając ich formę przenosi je do pomieszczeń jako sztuczne łono, mruczące maszyny, labirynty czy ogromne kokony. Braslavsky od wczesnych lat 80-tych zaprezentował ponad 50 różnych prac w tym liczne filmy.