Litograficzne Czwartki w DPL

Warsztaty „LITOGRAFICZNE CZWARTKI"

Warsztaty litograficzne w
Doświadczalnej Pracowni Litografii im. Pabla Picassa przy ul. Obrońców 28/30.
Zajęcia odbywają się w czwartki w godz. 17:00-19:00.
Koszt jednych zajęć - 60 zł., karnet miesięczny - 240 zł.
Do kosztu zajęć należy doliczyć koszt materiałów, ustalany na bieżąco z prowadzącym.
Prowadzący: Przemysław Runo

REGULAMIN UCZESTNIKA ZAJĘĆ

KARTA ZGŁOSZENIA

CENNIK

Zapisy: proszę wypełnić kartę zgłoszeniową i przesłać ja na adres zapisy@cpk.art.pl.

Wpłaty należy dokonać w kasie Centrum Promocji Kultury przy ulicy Podskarbińskiej 2
lub na konto bankowe nr 43 1060 0076 0000 3200 0130 0410, tytuł przelewu:
Litograficzne Czwartki, miesiąc.

Więcej informacji: zapisy@cpk.art.pl, 22 277-08-04.

ORIENTACYJNE TEMATY SPOTKAŃ

1. „Grafika warsztatowa jako dziedzina sztuki i podstawowe techniki druku artystycznego". Wykład na temat sztuk graficznych, ze szczególnym uwzględnieniem litografii, połączony z pokazem multimedialnym. Oprowadzenie uczestników po Doświadczalnej Pracowni Litograficznej.

2. „Cud z kamienia". Wykład na temat podstaw techniki litograficznej, połączony z pokazem praktycznym. Przygotowywanie kamieni litograficznych przez uczestników.

3. „Goya,Van Gogh, Daumier - nieograniczone możliwości kredki litograficznej". Wykład połączony z pokazem multimedialnym. Rozmowa o ekspresji twórczej i sposobach poszukiwania inspiracji. Wprowadzenie do techniki kredkowej w litografii. Przygotowywanie projektów.

4. Rozmowa na temat projektów. Przygotowywanie matryc w technice kredkowej.

5. „Byki na kamieniu, kilka słów o twórczości litograficznej patrona pracowni". Wykład połączony z pokazem multimedialnym. Przygotowanie kamieni do wykonania odbitki próbnej.

6. Drukowanie odbitek próbnych, wprowadzanie korekt.

7. Drukowanie nakładu z kamieni opracowanych metodą kredkową.

8. „Henri de Toulouse-Lautrec, siła i dynamika tuszu na kamieniu". Wykład połączony z pokazem multimedialnym. Wprowadzenie do techniki rysunku/malowania/prószenia tuszem litograficznym. Przygotowywanie projektów

9. „Nakład, odbitka, matryca - podstawowe informacje dla kolekcjonerów". Wykład połączony z pokazem multimedialnym. Przygotowanie matrycy do rysunku tuszem, rozmowa na temat projektów.

10. Wykonanie rysunku tuszem litograficznym na kamieniu.

11. „Litografia przemysłowa, czyli zanim powstał offset". Wykład i pokaz multimedialny. Przygotowanie matryc do wydrukowania odbitki próbnej.

12. Drukowanie odbitek próbnych, wprowadzanie korekt.

13. Drukowanie nakładu z kamieni opracowanych metodą tuszu.

14. „Peter Roucka - gigant czeskiej litografii". Wykład i pokaz multimedialny. Wprowadzenie do techniki tuszu lawowanego. Przygotowywanie projektów.

15. Szlifowanie kamienia i wykonanie rysunku.

16. „Jean Miro, Robert Motherwell - zrozumieć abstrakcję" Wykład i pokaz multimedialny. Przygotowanie matryc do wydrukowania odbitki próbnej.

17. Drukowanie odbitek próbnych. Rozmowa na temat odbitek, wprowadzanie korekt.

18. Drukowanie nakładu z kamieni opracowanych metodą tuszu lawowanego.

19. „Eugène Delacroix - światło świecące w ciemności" Wykład i pokaz multimedialny. Wprowadzenie do techniki ossa sepia. Wykonywanie projektów.

20. Przygotowanie kamienia do wykonania rysunku techniką negatywową.

21. Wykonywanie rysunku metodą ossa sepii.

22. „Rodzaje pras litograficznych - od XVIII w do dzisiaj". Wykład i pokaz multimedialny. Przygotowanie matryc do wykonania odbitki próbnej.

23. Drukowanie odbitek próbnych, wprowadzanie korekt.

24. Drukowanie nakładu z kamieni opracowanych metodą ossa sepia.

25. „Czy litografia może się równać z miedziorytem". Wykład i pokaz multimedialny. Wprowadzenie do techniki kamieniorytu. Wykonywanie projektów.

26. Przygotowanie kamienia do wykonania rysunku techniką kamieniorytu.

27. Wykonywanie rysunku metodą kamieniorytu.

28. „Wszystko co chcielibyście wiedzieć o papierze, ale się boicie zapytać". Wykład i pokaz multimedialny. Przygotowanie kamieni do wykonania odbitki próbnej.

29. Drukowanie odbitek próbnych, wprowadzanie korekt.

30. Drukowanie nakładu z matryc opracowanych metodą kamieniorytu. Rozmowa na temat kolażu, wprowadzenie do techniki przedruku.

31. Przygotowanie kamienia i wykonanie przedruku.

32. „Dadaiści, mistrzowie kolażu". Wykład i pokaz multimedialny. Przygotowanie kamieni do drukowania nakładu.

33. Drukowanie nakładu z kamieni opracowanych metodą przedruku.

Zajęcia odbywać się będą w Doświadczalnej Pracowni Litografii. Początek działalności Pracowni sięga pierwszych miesięcy 1945 roku. Na Saskiej Kępie powstawał wtedy Związek Polskich Artystów Plastyków. Początkowo - przy Wale Miedzeszyńskim, później przy ul. Walecznych 28, następnie w oficynie domu prof. Bohdana Lacherta, przy ul. Katowickiej 7 i ulicy Obrońców 28/30 - dzisiejszej siedzibie Doświadczalnej Pracowni Litograficznej. Mieściły się tu wówczas pracownie interdyscyplinarne, biuro, stołówka a także czasowe "sypialnie" dla bezdomnych artystów powracających z wojennej tułaczki.

Grupa grafików: Edward Czerwiński, Bronisław Tomecki, Stefania i Bogusław Brandt'owie, H. Wiśniewska, Maria Hiszpańska-Neumann, Kazimierz Podlasiecki, Barbara Łada-Strassburger, Bronisław Kopczyński, Jadwiga Simo- Pietkiewicz, Marian Puchalski, Felicja Skalińska, Zofia Skoczylas-Sobocińska, Stefan Rassalski, Aleksander Sołtan, Maria Żydanowicz i Józef Tom z zapałem organizowała Pracownię, gromadząc sprzęt i wyposażenie, angażując Stefana Gągałę - technika litografii, doświadczonego fachowca.

Od 1952 roku organizowano coroczną Subskrypcję Grafiki. Dochód przeznaczono na zakup niezbędnych materiałów, z których bezpłatnie korzystali użytkownicy Pracowni. Niskie ceny grafik zachęcały zarówno wytrawnych kolekcjonerów jak i skromnych miłośników sztuki. Krzysztof Zeydler-Zborowski zapoczątkował niskonakładowy druk plakatów litograficznych.

Po Światowym Kongresie Intelektualistów (1948 r.) - gościem Pracowni był Pablo Picasso. Tablicę pamiątkową, zaprojektowaną przez Stanisława Sikorę, wmurowaną na frontowej ścianie budynku - uroczyście odsłonił król Hiszpanii Juan Carlos II, goszczący z oficjalną wizytą w Polsce.

Wieloletnią i bardzo oddaną opiekunką Pracowni (od 1958 do 1985) była Maria Libiszowska. Dbając, mimo skromnego uposażenia, nie tylko o należyte zaopatrzenie Pracowni, nierzadko dokarmiała kolegów, zapominających w ferworze pracy o jedzeniu. Później, chociaż w krótkich okresach, lecz z dużą dla Pracowni sympatią - opiekowali się - Stanisław Leśniak i Norbert Opałka.

Od 1960 roku, instruktażem technicznym zajmuje się artysta grafik Henryk Opałka. Obecnie bezinteresownie, służy nadal swą pomocą i wieloletnim doświadczeniem.

Doświadczalna Pracownia Litografii od samego początku - również w najtrudniejszych chwilach swej historii - była i jest miejscem twórczych zmagań, służąc całemu środowisku plastycznemu. Przewinęło się tu wielu artystów różnych dyscyplin. Bez znaczenia jest przynależność związkowa czy polityczna. Istotne jest zaangażowanie i nie zrażanie się trudnościami, szacunek dla najszlachetniejszej z technik graficznych. Z pewnością nie jest to medium dla leniwych, owoce przynosi wytrwałość i konsekwencja. A w rewanżu - zyskać można wiele satysfakcji z ogromnych możliwości jakie daje praca na kamieniu litograficznym: od najsubtelniejszej szarości kredki, precyzyjnego rysunku piórkiem przez swobodne operowanie pędzlem. Lawowanie - jak w akwareli, bogactwo efektów malarskich i graficznych, aż do głębokiej czerni...

Pracowania jest jedną z dwóch tego typu placówek w kraju i jedną z nielicznych w Europie. Wśród jej użytkowników jest wiele laureatów nagród i wyróżnień prestiżowych wystaw i konkursów krajowych oraz najwyższej rangi imprez międzynarodowych w Polsce i na świecie.

 


W tym tygodniu polecamy